Een gebeurtenis kun je beschrijven van a tot z. Dat is een verslag. Maar je kunt het ook vertellen. Dan breng je het tot leven bij de lezer. Hoe doe je dat? Door de kunst van het weglaten. Ernest Hemingway schreef een klassiek geworden ultra kort verhaal: Te koop: babyschoentjes, nooit gedragen. Deze zin leidt tot maar één conclusie: de baby is doodgeboren. Hemingway heeft met weinig woorden een pijnlijke boodschap overgebracht aan de lezer. Door de conclusie achterwege te laten versterkt hij zijn boodschap. Wij mogen zelf de afloop raden. In een notendop is hier de kracht van verhalen weergegeven. Een sterk verhaal zorgt voor een relatie tussen de auteur en lezer: als auteur leg je niet alles uit maar geef je enkele ingrediënten. Het echte verhaal ontstaat in het hoofd van de lezer.
Wil je ook de verteller in jezelf ontdekken? Doe mee met de 2-daagse training Storytelling voor tekstprofessionals op 18 november en 2 december in Apeldoorn. Kijk op: www.detekstacademie.nl