Verhalen gaan over mensen. Vaak is er één held die een reeks beproevingen doormaakt. Denk aan filmhelden als Superman, James Bond en Sherlock Holmes. Aan het eind van hun avontuur wacht de beloning: hij heeft de vijand onderworpen, het land gered of de moordenaar ontmaskerd. Met deze helden kunnen wij ons identificeren. We kruipen zogezegd in hun huid en ervaren voor- en tegenspoed. Na afloop van de film zijn ook wij een tikje veranderd; wijzer geworden of juist blij met wat we hebben. In verhaaltermen heet dit: de reis van de held. Het is het oermodel waar mythen, sagen en verhalen uit putten. De held wil terug naar huis (Odysseus), de witte walvis doden (Moby Dick) of zijn grote liefde trouwen (Romeo & Julia). Voordat het zover is, ondergaat de held talrijke beproevingen. Hoe reageert hij daarop? De les van het verhaal zit hem in de innerlijke weg die de held hierbij aflegt. Hoe overtuigender deze reis hoe groter de herkenning bij het publiek.
Nieuwsgierig geworden? Schrijf je in voor de tweedaagse training Storytelling voor tekstprofessionals op 14 en 28 januari 2016 in Apeldoorn. Info: de tekstacademie